Ik werk als creatief therapeut met kinderen. Ouders vragen me vaak hoe deze therapie nou werkt; hoe gebruik je materialen en opdrachten om een kind verder te helpen? Een hele goede vraag!

Tot expressie brengen
Laat ik beginnen met te zeggen dat het onderliggende doel van mijn beeldende therapie altijd is om een kind tot expressie te brengen. Onder het gedrag dat een kind laat zien, gaat altijd een gevoel schuil. Dat is bij ons allemaal zo. Al het gedrag dat we laten zien, zegt iets over wie we zijn, hoe we ons voelen en wat we ergens van vinden. Dat gevoel wil ik dus naar buiten laten komen. Als therapeut faciliteer ik hierin door materiaal en mogelijkheden van gebruik aan te bieden.

Een voorbeeld
Laat ik een voorbeeld noemen. Een jongen van 9 ziet heel erg op tegen de overstap naar een nieuw voetbalteam. Ik geef hem papier en stiften in allerlei kleuren. Ik vraag hem of hij weet welke kleur er bij die situatie of dat gevoel past. Hij weet dat en kiest geel. Vervolgens vraag ik hem of hij zijn ogen dicht wil doen en de stift het gevoel wil laten tekenen. Er ontstaat een soort kriebelkrastekening. Hij doet zijn ogen weer open en samen kijken we van alle kanten naar de lijnen en figuren die zijn ontstaan. Ik ga hier verder op in en hij kan benoemen waar hij precies tegenop ziet en waarom.

creatief materiaal in therapieVoelen
Andersom kan in therapie een bepaald materiaal in combinatie met een opdracht een bepaald gevoel naar binnen laten sijpelen; zoals acceptatie, erkenning, ontspanning. Het kneden en smeren van fijne klei met wat water kan voor sommige kinderen zeer ontspannend werken. Ook hier ontstaat tijdens het voelen en bewerken van het materiaal een ‘beeld’ waar we samen naar kunnen kijken. Soms maak ik zelf ook een ‘beeld’ en kunnen we deze met elkaar laten praten. Het komt met grote regelmaat voor dat een kind tijdens of na zo’n oefening een diepe zucht laat ontsnappen.

Materiaalgebruik
Het geheim van de smid is hierbij, en dat heb ik al laten doorschemeren in mijn voorbeelden, dat elk materiaal zijn eigen kwaliteiten heeft. Met kwaliteiten bedoel ik kenmerken als vloeibaar of solide, uitsmeerbaar of vast, geeft veel weerstand of juist weinig, zwaar of licht, blijft aan je handen plakken, kan gescheurd en versnipperd worden enzovoort. Je kunt je voorstellen dat een hele krant in kleine stukjes scheuren een bepaalde effect op je heeft. En dat goed vloeibare waterverf die overal heen loopt en zich zonder jouw toestemming vermengt met andere kleuren weer iets heel anders met je doet! Probeer het maar eens uit!
Een ander fijn materiaal om eens mee te beginnen, zijn de krijtjes van Panda.

Zo werkt creatieve therapie bij Lente.
Benieuwd hoe ik jouw kind kan helpen? Maak dan vrijblijvend een kennismakingsafspraak. En let op: er geldt de komende weken een leuke kortingsactie!